2018. július 17., kedd

Szükséged van -e testsúly csökkentésre?

 A legegyszerűbb módja a Broca féle képlet,ami centikben kifejezett testmagasságunkból,ki kell vonni 100-at,és a kapott érték 10 %-át, ez fogja jellemezni az ideális testsúlytt.

Pl.: egy 170 cm magas ember ideális testsúlya 70 kg- a 70 kg 10%-a 7 kg, tehát 63 kg -nak felel meg.

Ennél van bonyolultabb képlet is, a testtömeg-index (TTI). Erről később.


Ha valakinek a súlya az ideális testsúlyt 20 %al haladja meg,akkor rábízhatjuk az illetőre,hogy akar e fogyni,vagy sem.  Amennyiben 20-40%-kal haladja meg,  akkor fogyókúrát szükséges elkezdeni., a napi kalóriabevitel kevesebb legyen,mint a napi kalória felhasználás.
 Ez általában 1200-1600 kcal,emellett érhető el a folyamatos fogyás.
Ha a testsúly 40-100%-al haladja meg az ideális testsúlyt,akkor intézetben szükséges elkezdeni a fogyókúrát, ajánlott az alacsony energiájú étrend. 
Fogyókúra megkezdésekor,azt tapasztaljuk,hogy nagyon gyors a súlycsökkenés,majd a szervezet hozzászokik az alacsonyabb kalória bevitelhez,csökkenti a szervezet kalóriáinak égetését,ezért a súlycsökkenés mértéke is csökken.
 De ha a csökkent kalória bevitel folyamatosan megmarad,akkor tartós lesz a súlycsökkenés is.


Mennyi a napi kalória szükséglet?

Az alapanyagcsere és a fizikai tevékenységhez tartozó energiamennyiség összege adja a napi kalória szükségletet. Az alapanyagcsere a szervezet fenntartásához szükséges minimális energia.

A nyugalmi anyagcsere kcal-ban kifejezve, képlettel számolva:

nőknél:   700+ 7x testsúly kg
férfinél:  900+ 10x testsúly kg

Tehát, egy 80 kg férfi alapanyagcseréje:
900 + 10x80= 1700 kcal.
Ennyi energia kell a szervezet alapvető funkcióinak ellátására.Ha fizikai munkát végez,akkor ennél nagyobb  az energiaszükséglet,míg ülő életmódnál a nyugalmi alapanyagcsere 1,2-szeresét, közepesen aktív életmódnál 1,4-szeresét,nehéz fizikai munkánál 1,8-szorosát kell számolni az energiaszükséglet meghatározásakor.

pl.: 80 kg férfi,közepesen aktív tevékenységet végez, akkor annak a napi  energiaszükséglete.
 1700 kcal x 1,4= 2380 kcal.

Ha fogyni szeretne, akkor 500 kcal-al kevesebbet kell ennie, azaz 2380-500= 1880 kcal.  Ez kb félkiló fogyást eredményez hetente, fél év alatt 12 kg súlycsökkenést jelent.

2018. július 16., hétfő

A zsíranyagcseréről pár szóban


Az ennivalóval felvett zsírok a tápanyagcsatornába kerülnek,majd emésztő enzimek hatására alkotórészeikre bomlanak.Majd  glicerin és zsírsavként szívódnak fel,s a bélhámsejtekben összeállnak kilomikronná.
Ezek a keringésben az erek falához kötötten elhelyezkedő enzim, a lipoprotein lipáz hatására lebomlanak,csökken a triglicerid tartalmuk,majd a meg maradt maradékot ( remmant) a májsejtek receptorain keresztül veszik fel.  Ezek képesek szabályozni a máj lipid szintéisét.
A lipid szintézis, fontos útja  az endogén vagy  belső szintézis,melynek fő szerve a máj.
A májban képződik a VLDL( very low densily- alacsony sűrűségű) lipoprotein,ami a kilomikronhoz hasonlóan az erek falához tapadt enzim, a lipoprotein lipáz hatására lebomlik,és IDL ( intermediate density- köztes) lipoprotein képződik,ami a májsejtek felszínén lévő receptorokhoz kapcsolódik,részecskévé alakul (LDL),ez pedig koleszterint tartalmaz.
A koleszterin a sejtek építő eleme,ennek hiányában a sejt elpusztul. A sejtek a keringésből képesek koleszterint felvenni,de saját maguk is képesek azt termelni.

A sejtek koleszterin termelése függ a keringésben levő koleszterin mennyiségétől,ha a szabályozás nem károsodott. Ha a sejtek felszínén levő receptorok,amik képsek (LDL) koleszterindús részecskét felvenni ,károsodnak,,akkor a a sejtek fokozott  koleszterin termelést végeznek.,és akkor a  a sejtek közti térben , a szövetekben ,vérben is magas a koleszterin szint.
Az így megemelkedett koleszterin fokozottabban kerül felvételre,pót-eltakarító mechanizmus révén,evvel a szervezet próbálja normlaizálni a koleszterin szintet,de az eltakarítás azt eredményezi,hogy ez a pót  receptoron történő felvétel a monocyta macrophagokban a koleszterinszint felhalmozódik,ezek a sejtek habos sejtekké alakulnak,létrehozva a kezdeti érelmeszesedést.

Vannak védekező mechanizmusok erre, a védő lipid részecskék, nagy sűrűségű lipoprotein HDL)  particulum,ez képes felvenni a sejtekből a koleszterint,majd a májsejtekhez szállítani.
A máj a felvett koleszterinből epesavat képez, majd a tápcsatornába kiválasztva szabadul meg a fölös koleszterintől.

A magas koleszteriszinttel rendelkező emberek,gyakran genetikus vagy szerzett károsodásuk van, a szabályozás megváltozik, kórossá válik,ezért a megfelelő étrenddel, vagy gyógyszerrel kell normalizálni a kolesztrin szintet.

A szívinfarktus,agyi érelmeszesedés,perifériás érbetegségekben jelentős szerepe van az elhízásnak, ezért az ideális testsúly kialakítása fontos,nemcsak a lipidcsökkentő kezelésnek, a vérnyomáscsökkentő és cukoretegség során alkalmazott kezelésnek is.


Veszélyezettségi tényezők: cukorbetegség, dohányzás, magas vérnyomás.



2018. július 15., vasárnap

Hiperlipoproteinémiáról gondolatok (Hiperlipidémia (magas vérzsír szint)


Az érelmeszesedés ( atherosclerosis) a gyakori halál okok közé került.
A rosszindulatú  daganatok mellett a legúlyosabb,és leggyakoribb betegség, az erek kóros elváltozása.
 Az érelmeszesedés több okra, több tényezőre vezethető vissza. Többek között a hypertónia( magasvérnyomás), a hypercholesterinaemia ( magas koleszterin szint), a diabetes mellitus ( cukorbetegség), a dohányzás.

Az artherosclerosis lefolyása két szakaszú:

1. Érrendszeri elváltozások,klinikai jelek és betegségek nélkül.
2.Szervi betegségeben megnyilványuló,körülírt kórképekben jelentkező stádium.

Az érelmeszesedés nem időskori betegség,de mint más sok idült kórkép,csak idősebb korban nyilvánul meg.Az érelmeszesedés nem más,mint zsíranyagcsere-betegség,ami az érfalban játszódik le.

Megelőzésre, életmódbeli változások kellenek.  A zsírbevitel csökkentése,telítetlen zsírok  arányának növelése az étkezésben, a diétás rostok fogyasztása,dohnyzás elhagyása,sportolás ajánlott.

Akiknek a vérében több a zsír a normálinál, a későbbi életkorban egészséges embertárainkhz képest nagobb a kockázata annak,hogy szervi megbetegedésekben megnyilvánuló érbetegségük legyen: szívinfarktus,agyi keringési zavarok,alsó végtagi érszűkület.

Akiknek már kialakult szívkoszorúér-elmeszesedés, agyi-elmeszesedés,azoknak is javasolt a lipidcsökkentő kezelés,mert jelentős mértékben javítja a betegek túlélését,és csökkenti a betegség kiújulását, a szövődmények lehetőségét.

A magas vérzsír-szintek csökkentésében a gyógyszeres kezeléssel,majdnem egyenértékű az étrendi kezelés,ezért a későbbiekben írni fogok arról,hog milyen diétás lehetőségek vannak a betegség megelőzésére.



2018. június 27., szerda

Újrakezdés

Itt ülök a gép előtt,és azon gondolkozom,hogy nagyon írni akarok. De nem akarok elöltetett dolgokról írni,meg olyanokról,amiről mindenki más is.

Azt mondják,életmódot változtatni mindenki tud, csak akarni kell.
Egészségesebben kellene élnünk.
Edzeni is kellene,de ahhoz nem elég az elhatározás.Kellenek hozzá eszközök is,meg mentálisan felkészülni az edzésre.
Ha nem iszol elég folyadékot,nem táplálkozol rendszeresen, nem szedsz vitaminokat ,akkor a szervezeted fellázad ellened,és legyengülsz-lebetegszel.Majd abba is hagyod az egész életmódváltós projektet.
Kereshetsz magadnak személyi edzőt,és életmód tanácsadót is,ha úgy könnyebb a számodra.

Egy személyi edzés ára átlagosan 5000 ft/alkalom. Komplett edzésterv,meg az 5-szöröse.

A mindenféle csoda diétákat kerülni kell,mert gyakran többet ártanak,mint használnának.
Szakember által összeállított személyre szabott diétádat kövesd.A szakember beállítja neked a napi szükséges kalóriabevitelt,ha fogyni vagy tömeget növelni szeretnél.

Fontos a szénhidrát-fehérje-zsír bevitel aránya.Vagyis ez a legfontosabb.

Ha befejezted a diétád,akkor se hidd azt,hogy amint elérted az álom alakot,súlyt,akkor már mindent szabad enned.

Naponta 4 liter folyadék: ez lehet: ásványvíz,tea cukor  nélkül, 1,5%-os tej.

Ne csalj a diétádba, ha nem írja,hogy ehetsz 1 kocka csokit,akkor nem eszel.


Ha már edzel,akkor nem akarlak rábeszélni,de...,
-szedj BCAA-aminosav-készítményt.Ez akadályozza meg,hogy ne az izomból,hanem a zsírból adj le.
-ezt csakis edzés előtt,és edzés közben vedd be.
 illetve,
-fogyassz fehérjét / turmix formájában/.
-edzés után ,és este már csak fehérjét fogyasszunk.

Tölts le a telefonodra, egy alkalmazást, Runkeeper a neve,hasznos kis app.

Csinálj magadnak,magadról egy képet,hogy emlékezz honnan indultál. Meglásd,egymás mellépakolva,nagy lesz a változás.


2018. június 1., péntek

Trükkök

Nyáron napközben nem sminkelem magam,sak a szempillám festem ki,és egy kis szájfényt használok.Nem szeretem ,ha a melegben leizzad rólam a festék.
A nap segít a szőkítésben,világosítja,kiszívja a haj színét,de emiatt a hajszálak szanaszét repkednek a fejem körül,ezért hetente egyszer(vagy 2-szer,3-szor) vitaminpakolást teszek a hajamra.
Sarokpuhításra popsikenőcsöt használok,felhúzok rá pamutzoknit,és egész éjjel hagyom hatni.
Amikor elfogy a bőrradírom összekeverek olivaolajat cukorral,és ezt dörzsölöm a bőrömön el körkörös mozdulatokkal.Utána zuhany,és testápoló.Reggelre meg puha vagyok,mint a csecsemők bőre.
Ha nem udom kialudni magam,másnap pocsékul nézek ki,ezért törekszem arra,hogy nyugodt legyen az éjszakám.
Ha úszni megyek,előtte mindig bekenem magam fényvédővel,nem barnulok le durván,nem leszek foltos és nem száradok ki.


2018. május 1., kedd

Május

Zöld csomók közt színes angyalok:virágok,
melyeken ragyog az ébredés laza,
tarka álmokból szőtt fala.
Lüktetve fényít,megnyílik az ég,
felszakad milliárd esőbuborék.
Szürcsölve issze a mohó,
esőt régóta álmodozó.
Föld,s ha rég áhított képre,
ráderül a nap fénye lelkére.
Szivárvány feszül,
madarak hada átrepül,
fenséges híd alatt
köszöntve eget,nyarat
mialatt
kertekben meggyfák ringanak.


2018. április 30., hétfő

változás

"Vannak pillanatok,amikor változtatni kell az életünkön, a szervezetünk jelez: magas vérnyomást,cukorbetegséget,anyagcseregondot,allergiát."